Friday, January 6, 2012

Peringkat-peringkat aktiviti E-Commerce


Aktiviti E-Commerce boleh diklasifikasikan seperti berikut:
1. Komunikasi.
2. Tempahan.
3. Bayaran.
4. Serahan.

1. Komunikasi.
Ini adalah peringkat awal di mana sesebuah organisasi mula terlibat di dalam E-Commerce. Organisasi perniagaan berinteraksi dengan sasaran pengguna pada peringkat ini. Terdapat beberapa motif seperti berikut:

a. Menyebarkan maklumat tentang perniagaan atau produk.
Syarikat besar selalunya membeli nama domain dan menerbitkan laman web yang mana boleh diakses melalui nama domain tersebut. Cara ini dipanggil komunikasi sehala; pengunjung laman web diharapkan faham apa yang hendak disampaikan.

b. Mendapatkan maklumbalas.
Syarikat turut memerlukan maklumbalas dari pengunjung untuk mengukuhkan aktiviti pemasarannya. Oleh itu, sesetengah laman web membenarkan pengunjung meninggalkan komen. Atau setidak-tidaknya, alamat e-mail ada tertera di laman web untuk pengunjung menulis kepada syarikat. Cara ini dikenali sebagai komunikasi dua hala.

c. Menyediakan interaksi masa nyata.
Terdapat sesetengah urusan yang memerlukan pelanggan berinteraksi dengan wakil syarikat secara masa nyata. Oleh itu, terdapat juga laman web yang menyediakan aplikasi chatting.

Hari ini, terdapat banyak pilihan untuk perniagaan mewujudkan laman web. Syarikat boleh membeli nama domain dan membayar perkhidmatan hosting yang menyediakan aplikasi laman web seperti Joomla, Wordpress dan lain-lain. Alternatifnya, syarikat juga boleh melanggan perkhidmatan percuma seperti wordpress.com atau blogger.com. Kedua-dua contoh ini menawarkan aplikasi penerbitan laman web dalam bentuk blog.

No comments:

Post a Comment