Wednesday, May 2, 2012

Evolusi Sistem Operasi Komputer

Q: Terangkan Evolusi Sistem Operasi Komputer

Komputer awal dapat melakukan hanya satu pekerjaan (job) atau tugasan (task)  pada satu masa. Ini seringkali dipanggil pemprosesan kelompok pengguna tunggal (single-user batch processing) . Komputer menjalankan program tunggal pada satu-satu masa semasa memproses data dalam kumpulan atau kelompok. Pada awal sistem ini, pengguna umumnya menyerahkan kerja mereka ke pusat komputer di dek kad-kad tertebuk dan sering terpaksa menunggu jam atau hari sebelum cetakan telah kembali ke meja mereka.

Sistem perisian yang dipanggil sistem operasi telah dibangunkan untuk membuat menggunakan komputer lebih mudah. Sistem operasi awal terlicin dan dipercepatkan peralihan antara pekerjaan, dan dengan itu meningkatkan jumlah kerja, atau throughput, komputer boleh memproses.

Apabila keupayaan komputer meningkat, ia menjadi jelas bahawa pemprosesan kelompok pengguna tunggal (single-user batch processing) adalah tidak cekap, kerana begitu banyak masa telah terbazir ketika menunggu peranti input/output yang perlahan untuk menyelesaikan tugasan mereka. Maka, konsep perkongsian sumber komputer telah diperkenalkan yang dikenali sebagai multiprogramming. Melalui sistem ini, pengguna menyediakan kad aturcara yang disusun pada rak dan aturcara ini dilaksanakan melalui penggiliran.


Pada 1960-an, sistem industri dan universiti kebanyakannya berteraskan sistem perkongsian-masa (time-sharing). Maksudnya, kumpulan pengguna berkongsi mesin pemprosesan melalui terminal. Terminal menghantar data untuk diproses dan menerima hasil pemprosesan. Mesin pemproses tersebut mempunyai keupayaan tinggi untuk menerima dan memproses data yang diterima daripada terminal-terminalnya. Kelajuan mesin ini menjadikan ia kelihatan seolah-olah menjalankan aktiviti serentak (simultaneous) walaupun hakikatnya tugasan pemprosesan ini dilaksanakan melalui penggiliran.

No comments:

Post a Comment