Wednesday, May 2, 2012

Organisasi Mesin Komputer

Q: Terangkan organisasi komponen komputer.

Tanpa mengira perbezaan fizikal, hampir setiap komputer boleh dibahagikan kepada enam unit atau bahagian logik:

1) Unit INPUT. 
Ini adalah bahagian "penerima" komputer. Ia mendapat maklumat (data dan program komputer) daripada peranti input dan meletakkan maklumat ini di unit-unit lain untuk pemprosesan. Kebanyakan maklumat yang dimasukkan ke dalam komputer melalui keyboard dan peranti tetikus. Maklumat juga boleh dimasukkan dalam banyak cara lain, termasuk dengan bercakap kepada komputer anda, pengimbasan imej dan mempunyai komputer anda menerima maklumat daripada rangkaian, seperti Internet.

2) Unit OUTPUT. 
Ini adalah bahagian "penghantaran" komputer. Ia mengambil maklumat yang telah diproses dan meletakkan ke atas pelbagai peranti output untuk tujuan penghantaran di luar komputer. Kebiasaannya maklumat dihantar ke skrin, dicetak di atas kertas atau digunakan untuk mengawal peranti lain. Komputer juga boleh mengeluarkan maklumat kepada sistem rangkaian komputer, seperti Internet.

3) Unit MEMORI UTAMA. 
Ini adalah bahagian "gudang" komputer. Ia menyimpan data dan program komputer. Unit memori juga menyimpan maklumat yang baru diproses sebelum ia dihantar kepada peranti output oleh unit output. Maklumat dalam unit memori biasanya hilang apabila kuasa komputer dimatikan. Unit memori sering dipanggil sama ada ingatan atau memori utama.

4) Unit aritmetik dan logik (ALU). 
Ini adalah bahagian "pembinaan" komputer. Ia bertanggungjawab untuk melaksanakan pengiraan, seperti penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian. Ia mengandungi mekanisme keputusan yang membolehkan komputer, sebagai contoh, untuk membandingkan dua item daripada unit memori untuk menentukan sama ada mereka adalah sama.

5) Unit pemprosesan pusat (CPU). 
Ini adalah bahagian "pentadbiran" komputer. Ia menyelaras dan menyelia operasi bahagian-bahagian lain. CPU memberitahu unit input apabila maklumat yang perlu dibaca dalam unit ingatan, memberitahu ALU apabila maklumat dari unit memori perlu digunakan dalam pengiraan dan memberitahu unit output apabila menghantar maklumat dari unit memori peranti output tertentu. Kebanyakan komputer hari ini mempunyai CPU yang pelbagai dan dengan itu, boleh melaksanakan operasi serentak.

6) Unit MEMORI SEKUNDER. 
Ini adalah bahagaian "gudang" jangka panjang berkapasiti tinggi. Program atau data yang tidak aktif yang digunakan oleh unit-unit lain yang biasanya diletakkan pada peranti Memori Sekunder seperti cakera keras. Maklumat di dalam Memori Sekunder mengambil masa yang lebih lama untuk diakses tetapi kosnya lebih murah dari Memori Utama. Contoh Peranti Memori Sekunder yang lain termasuk CD dan DVD, yang boleh menampung beratus-ratus juta karakter dan berbilion-bilion aksara.


No comments:

Post a Comment